Otvoreni forum u Sisku “otvorio” temu obrazovanja Roma

Na Otvorenom forumu u Sisku, održanom 12.05.2015. na temu obrazovanja odraslih Roma u sklopu Programa e-misija željeli smo progovoriti o temi koja je prisutna u cijeloj našoj zemlji, ali je možda nešto vidljivija u područjima gdje postoje brojnije romske zajednice.
Stoga je i odabran Sisak za mjesto održavanja Foruma i razgovora o ovoj ne baš često prisutnoj temi u našim medijima i javnom životu.
Govornici Foruma bili su gosti koji su mjerodavni da govore o ovoj temi, a to su: Veljko Kajtazi, Saborski zastupnik za romsku i još 11 nacionalnih manjina; Rašid Zuko, ravnatelj Srednje strukovne škole Kotva; Stanoje Nikolić, predsjednik Vijeća romske nacionalne manjine Sisačko-moslavačke županije.

Neke od njihovih izjava tijekom foruma donosimo ovdje:

“U zadnjih par godina napravili smo značajne iskorake po pitanju obrazovanja Roma u RH i za njihovu integraciju u obrazovni sustav RH, međutim nedovoljno.”
“Samo 29 Roma u cijeloj Hrvatskoj studira na sveučilištima.”
“Dugoročni problem romske zajednice jest da gotovo 95% pripadnika ove manjine živi od socijalne pomoći.”
“Nije problem da li se Romi žele obrazovati ili ne žele, već što hoće – a nemaju priliku.”

Po neslužbenim procjenama, danas u Hrvatskoj živi oko 40.000 Roma, iako je službeni broj dvostruko manji. Djeca pripadnici romske nacionalne manjine imaju jednaka prava kao i sva druga djeca u Hrvatskoj u pohađanju osnovnog obrazovanja. Međutim, zbog niza razloga, romska djeca često napuštaju osnovnoškolsko obrazovanje tijekom školovanja, što im kasnije otežava pronalazak zaposlenja, a i nastavak školovanja u odrasloj ili adolescentskoj dobi.
Frustracija i nezadovoljstvo u susretu sa sustavom obrazovanja za odrasle česti su pratitelji osjećaja romske mladeži koja želi nastaviti školovanje.

Sustav obrazovanja odraslih osoba u Hrvatskoj djeluje tako da odraslima omogućuje doškolovanje, pohađanje kraćih tečajeva u pučkim otvorenim učilištima i privatnim učilištima, međutim, njihovo pohađanje je povezano s financijskim mogućnostima što dodatno otežava romskoj populaciji nastavak prekinutog školovanja.

Govornici našeg Foruma smatraju da je potrebno doraditi Nacionalnu strategiju za uključivanje Roma i Akcijski plan upravo u ovom dijelu obrazovanja odraslih Roma, čemu oba dokumenta posvećuju tek manji dio. Također su se osvrnuli na činjenicu da se i dalje provode tečajevi za neka zanimanja uz državnu potporu koja tržištu nisu zanimljiva i za koja se teško pronalazi zaposlenje, što je prepoznato kao općeprisutan problem zapošljavanja mladih u Hrvatskoj.

Prepoznata je činjenica da su nacionalni i međunarodni planovi doveli do uspjeha u priznavanju statusa Roma, jezika i kulture, obilježavanja romskih praznika i važnih datuma, međutim, također je istaknuta potreba za postojanjem obrazovnih kapaciteta koji će romsku zajednicu pokretati iznutra prema integraciji, ne samo u obrazovni sustav, nego i u opći društveni, a u današnjem kontekstu i europsku zajednicu.

Svi govornici pozdravili su otvaranje studija romskog jezika kao izbornog predmeta na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Ove godine izborni predmet već sljedeće godine postat će dio Romoloških studija uz otvaranje Europskog centra za Romske studije. Ovo je važno zbog činjenice da ćemo za nekoliko godina imati školovane i stručne kadrove obrazovane za predavanje romskog jezika, što će omogućiti kvalitetnu provedbu obrazovanja romske populacije na romskom jeziku.
U sklopu Programa e-misija nastavit ćemo pratiti ovu temu jer smatramo da pridonosi razvoju institucija u lokalnoj zajednici i usmjeravanju organizacija civilnoga društva ka ovoj temi.

- Mirela Despotović
POLITIKA KVALITETE

CCI primjenjuje sustav upravljanja kvalitetom u procesima usmjerenim organizacijama civilnog društva, dionicima lokalne zajednice i inicijativama građana.

Nove objave

Kategorije

POLITIKA KVALITETE

CCI primjenjuje sustav upravljanja kvalitetom u procesima usmjerenim organizacijama civilnog društva, dionicima lokalne zajednice i inicijativama građana.

Program regionalnog razvoja civilnoga društva