Ići u korak s razvojem digitalnog svijeta nužnost je koja je zatekla i nas, organizacije civilnoga društva jer je to postao način kako se možemo javljati na sve zahtjevnije oblike prijave na objavljene natječaje; preko novih sustava i platformi, a u maloj zemlji kao što je naša, praktički svaki davatelj sredstava ima izrađenu svoju platformu za prijavu projektnih prijedloga. Za neke od njih treba imati malo više od osnovnog znanja rada na računalu.
Definicija
Međutim krenimo po redu, tekst je o digitalnoj pismenosti pa ćemo je prvo definirati. Ovo je pismenost koja podrazumijeva sposobnost korištenja informacija pomoću digitalnih tehnologija. Korištenje, dakle, računala, interneta i različitih online alata na siguran, odgovoran i produktivan način.
U našem kontekstu rada udruga, digitalna pismenost uključuje i razumijevanje kako koristiti digitalne alate za vođenje i praćenje projekata, praćenje baze korisnika, mjerenje utjecaja, komunikaciju s javnošću, prikupljanje sredstava, te izgradnju neke zajednice oko društveno korisnih ideja za koje se naše organizacije zalažu.
Korist od poznavanja što većeg broja alata i razvoja digitalne pismenosti u našim okolnostima je u mogućnostima koje imamo u području vidljivosti i prepoznatljivosti našeg rada – putem društvenih mreža (Facebook, Instagram, TikTok, WhatsApp), biltena koje šaljemo korisnicima i zainteresiranim dionicima, web stranica preko kojih naši potencijalni budući partneri, ali i naši davatelji sredstava upoznaju naš rad i organizaciju. Kod nas je na žalost još uvijek nedovoljno web stranica udruga u predstavljanju svog rada, najčešće zbog nedostatka sredstava za financiranje njene izrade ili nedovoljnog poznavanja važnosti ovog digitalnog alata.
Danas, kad su financijski izvještaji, naši akti o osnivanju i osnovni ciljevi i djelatnosti organizacije dostupni javnosti preko relevantnih državnih tijela, korist od digitalnih alata je i u objavljivanju izvještaja na svojim mrežama, komunikaciji s javnošću o uspjesima i rezultatima projekata te svakodnevnim aktivnostima.
U timskom radu sve se više koriste alati kao što su Google Workspace, Share point, Trella, Asane, Canva, Google drive, Zoom, Teams, Slack, Flock koji svaki na svoj način doprinose učinkovitosti rada na projektima, praćenju i evaluaciji, suradnje s partnerskim organizacijama i planiranju modifikacije aktivnosti.
Online tečajevi i platforme kao što su Moodle, Coursera, Google Classroom, Canvas LMS, Docebo, Chamilo omogućuju ubrzano učenje u kraćem vremenu, manje papira i administracije, bržu razmjenu iskustava s partnerima, suradnicima i organizacijama diljem svijeta.
Izazovi s kojima se suočavamo
Iako su brojne prednosti digitalne pismenosti i korištenja digitalnih alata, kao što smo ih malo dotaknuli i ovim tekstom, ipak i dalje se neprofitni sektor suočava s brojnim izazovima kao što su nedostatak tehničkog znanja, vremena i financija za ulaganje u zaposlenike koji su osim toga i fluktuirajući čimbenik organizacije, nezainteresirano članstvo za inovacije i razvoj, vodstvo koje ne prepoznaje komparativne prednosti neprofitnog sektora u spajanju s građanima i javnosti i brojni drugi. Neke udruge se i dalje susreću s izazovima kao što su nedostatak opreme, edukacije ili vremena za učenje novih alata. No, ne trebamo zaposliti informatičara da bi se radilo digitalno. Sasvim male inovacije – poput korištenja online kalendara, zajedničkih dokumenata ili aplikacija za komunikaciju – mogu nas pokrenut u manje obveza i manje posla a veću učinkovitost organizacije.
Prije nego prikažemo nekoliko primjera iz hrvatske prakse, dobro je znati da udruge u Hrvatskoj već nude besplatne radionice digitalne pismenosti, a korisni materijali dostupni su i online.
Primjeri iz prakse: kako udruge mogu koristiti digitalne alate
- Digitalna pismenost može omogućiti udruzi da postane prepoznatljiv brend u zajednici. Korištenjem Canva i Instagrama za stvaranje vizualnih kampanja koje privlače mlade, primjerice, objave udruge o lokalnim ekološkim akcijama mogu doseći i više tisuća pregleda, a i privući volontere koji se javljaju upravo putem društvenih mreža.
- Smanjuje se administracija a povećava vrijeme za korisnike. Korištenje Google Workspace značajno može pojednostaviti radne procese zaposlenika i volontera udruge. Volonteri više ne moraju razmjenjivati dokumente e-mailom, već sve rade u oblaku – zajedno sa zaposlenicima, u stvarnom vremenu.
- Održavanje radionica i općenito korištenjem ZOOM i YOU TUBE ili bilo koje slične platforme umjesto održavanja uživo može odvesti udrugu do proširenja korisnika iz raznih dijelova Hrvatske pa čak i iz dijaspore. Digitalni alati mogu im otvoriti vrata prema novim sudionicima, partnerima i novim mogućnostima prenošenja znanja što nam u početku možda i nije bila namjera.



